W Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupy TAURON na lata 2017–2025 przyjęto, że wzrost wartości przedsiębiorstwa powinien być zgodny z interesami otoczenia, w którym funkcjonuje Grupa.
-
102-7
Rosnące oczekiwania interesariuszy, wysokie standardy odpowiedzialności w całym łańcuchu dostaw, zarządzanie ryzykami społecznymi i środowiskowymi sprawiają, że kwestie wpływu na otoczenie są uwzględniane już na etapie planowania działań biznesowych. Najbardziej oczywistym przejawem odpowiedzialności, wpływającym ekonomicznie na otoczenie, jest wywiązywanie się z obowiązków nałożonych przez prawo. Spółki Grupy TAURON są płatnikami podatków, które mają wpływ na rozwój zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym.
Duże znaczenie w budowie kapitału finansowego ma również stabilna baza dystrybucyjnych aktywów regulowanych oraz dbałość o efektywność aktywów konwencjonalnych poprzez m.in. poprawę produktywności istniejących aktywów oraz inwestowanie w nowe moce wytwórcze. Wzrost zaangażowania pracowników sprzyja odpowiedniemu dzieleniu się wiedzą, dzięki czemu łatwiej jest zarządzać luką pokoleniową. Co więcej więzy społeczne, jakie powstają w tym kontekście, pozwalają na sprawną komunikację oraz przekazywanie informacji i doświadczeń.
Ważnym elementem zarządzania kapitałem ludzkim i zarazem przejawem wpływu Grupy TAURON na jej otoczenie, zarówno społeczne, jak i ekonomiczne, są wszelkie działania mające na celu wprowadzenie optymalnego, tj. odpowiadającego potrzebom działalności Grupy, modelu współpracy między światem nauki i przemysłu. Wierzymy w to, że młodzi ludzie, którzy na mocy zawartych z uczelniami i szkołami porozumień, podejmują z nami współpracę, są cennym źródłem wiedzy i zarazem gwarantem rozwoju i istnienia Grupy w przyszłości.
Jednym z licznych tego typu programów jest Akademia Wiedzy TAURON Dystrybucja.
Działania rozwojowe Grupy TAURON nie byłyby skuteczne bez konsekwentnego budowania pozytywnych relacji z klientami. Za nie w pierwszej kolejności odpowiadają pracownicy Grupy, którzy odpowiednią postawą i zachowaniem podczas codziennej pracy potwierdzają, że klienci to główny filar sukcesu firmy. Kluczowym elementem budowania kapitału społecznego w oparciu o relacje z klientami w Grupie TAURON jest troska o najwyższe standardy zarówno w zakresie obsługi tej grupy interesariuszy, jak i kierowanej do nich oferty. Wynikiem podejmowanych działań są z kolei wartości, takie jak wzrost poziomu lojalności i zadowolenia klientów, czy spadek liczby reklamacji.
Ostatnie dwa lata poświęciliśmy na poznawanie naszych klientów oraz problemów, z którymi borykają się w kontaktach z TAURONEM. Poprawialiśmy również procedury obowiązujące w firmie. Wiemy, że pozytywne doświadczenia klientów to ważny element budowania naszej przewagi konkurencyjnej. Aż 80% klientów mówi, że doświadczenia, które dostarcza firma, są równie ważne jak jej produkty i usługi. 57% klientów decyduje się przejść do konkurencji, jeśli ta zdoła zapewnić lepsze doświadczenia lub zachowa się zgodnie z ich oczekiwaniami (raport Salesforce z 2018 r. „Trends in Integrated Customer Experience”). Świadomość znaczenia relacji z klientami pozwala nam efektywnie zarządzać nie tylko kapitałem relacyjnym, ale także pozostałymi kapitałami i wprost przekłada się na wyniki finansowe Grupy.
-
102-13
Część z nich ma ważne znaczenie dla rozwoju branży, w której działa Grupa. Zabiera bowiem głos w sprawach istotnych dla sektora oraz prezentuje stanowisko branży organom administracji krajowej i europejskiej. Takie podejście ma istotny pozytywny wpływ na jakość przepisów prawa dotyczących sektora energetycznego oraz procesy legislacyjne. Wpływa tym samym na kształt europejskiego oraz krajowego rynku energii, dbając w szczególności o warunki, jakie należy stworzyć, by zapewnić mu długofalowe perspektywy funkcjonowania i rozwoju.
Grupa TAURON przywiązuje szczególną wagę do właściwego wywiązywania się z roli odpowiedzialnego członka społeczności, w której działa. Nasze działania prospołeczne adresujemy szeroko, proporcjonalnie do zasięgu aktywności biznesowej, prowadząc je zarówno na poziomie Grupy, jak i na poziomie poszczególnych Spółek, budując w ten sposób kapitał społeczny.
W ramach zarządzania tym kapitałem, powstają dedykowane społecznościom lokalnym programy, których celem jest poprawa jakości życia mieszkańców. Służy temu angażowanie się w problemy społeczności lokalnych, głównie dotyczących środowiska, bezpieczeństwa oraz edukacji.
Wykorzystując posiadany potencjał branżowego eksperta, zrealizowaliśmy szereg działań o charakterze edukacyjnym pod hasłem „Bezpieczniki TAURONA. Włącz dla dobra dziecka.”
Spółki Grupy wspierają także projekty, których celem jest promocja kultury i sztuki, rozwój sportu amatorskiego i zawodowego, czy rozwój infrastruktury miejskiej. Jednym z tego typu projektów realizowanych w 2018 r. był TAURON Energetyczny Junior Cup – wielki turniej piłkarski zorganizowany dla stu dziecięcych drużyn z województw śląskiego, małopolskiego, opolskiego i dolnośląskiego.
Generalną zasadą jest pomoc spółek Grupy TAURON w rozwiązywaniu najważniejszych problemów społeczności, w których działają. Dopełnieniem działań prowadzonych przez spółki Grupy w ramach zarządzania kapitałem społecznym jest wzrost wrażliwości społecznej ich pracowników, wyrażającej się w formie działań wolontariackich. W 2018 r. odbyło się 13 projektów wolontariackich, w których wzięło udział około 200 pracowników TAURONA.