Wśród klientów detalicznych Grupy TAURON są zarówno największe podmioty z sektora przemysłu ciężkiego, jak i drobni przedsiębiorcy i gospodarstwa domowe.
W celu dostosowania oferty produktowej, kanałów sprzedaży i komunikacji marketingowej do zróżnicowanych oczekiwań odbiorców Grupa TAURON dzieli klientów na główne kategorie, w zależności od ilości zużywanej energii elektrycznej: klienci strategiczni, biznesowi i masowi.
W tabeli poniżej prezentujemy ilość sprzedanej energii według opisanej wyżej segmentacji oraz specyfiki prowadzonej działalności.
Ilość energii elektrycznej sprzedanej w 2018 r. przez Grupę TAURON klientom końcowym z różnych segmentów
Lp. | Rodzaj klientów | Ilość (TWh) |
Liczba klientów (tys.) |
|
---|---|---|---|---|
1 | Klienci strategiczni | Klienci o rocznym potencjalne zużycia energii nie mniejszym niż 40 GWh lub będący strategicznymi partnerami biznesowymi Grupy Kapitałowej TAURON tj. podmioty głównie z sektora przemysłu ciężkiego m.in. hutniczego, chemicznego, wydobywczego, samochodowego | 7,1 | 0,5 |
2 | Klienci biznesowi | Klienci o rocznym potencjale zużycia powyżej 250 MWh lub dokonujący zakupu energii w oparciu o przepisy Ustawy z dn. 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych tj. wytwórcy sprzętu, odbiorcy z przemysłu spożywczego, sektora publicznego, przemysłu budowlanego oraz sektora usług komunalnych z pozostałych sektorów przemysłu | 12,9 | 198 |
3 | Klienci masowi – gospodarstwa domowe |
Gospodarstwa domowe | 9,5 | 4 889 |
4 | Klienci masowi – małe i średnie przedsiębiorstwa |
Klienci zajmujący się działalnością sprzedażową, usługową, bankową, gastronomiczną oraz drobni przedsiębiorcy | 1,7 | 358 |
4 | Sprzedaż do TAURON Dystrybucja | Sprzedaż na pokrycie różnic bilansowych | 2,9 | 0,001 |
5 | Pozostałe | M.in. eksport, potrzeby własne | 0,4 | – |
Segment Sprzedaż | 34,5 | 5 445,5 |
Wpływ liberalizacji rynku na relacje z klientami
Proces postępującej liberalizacji i związana z tym rosnąca świadomość w zakresie mechanizmów funkcjonowania rynku energii po stronie klientów ma swoje odzwierciedlenie w stopniu lojalizacji poszczególnych segmentów nabywców. Efektem tej sytuacji są działania z zakresu ochrony własnej bazy klientów przed działaniami konkurencji poprzez wprowadzenie umów lojalizujących. Na najbardziej zaawansowanym poziomie tego procesu są klienci z segmentu biznesowego Grupy Kapitałowej TAURON, gdzie ok. 97% wolumenu zawartych umów jest efektem indywidualnie negocjowanych warunków handlowych.
W 2018 r. oferta sprzedażowa spółki TAURON Sprzedaż dla segmentu biznesowego obejmowała dwa media – energię elektryczną i paliwo gazowe. Spółka kontynuowała działania ukierunkowane na budowanie lojalności klientów – szczególny nacisk położony był na budowę oferty spełniającej oczekiwania klientów. Klientom zaoferowano do wyboru szereg produktów uwzględniających ich potrzeby oraz specyfikę poboru energii elektrycznej, wśród nich produkty ekologiczne, giełdowe i techniczne.
W 2018 r. kontynuowano sprzedaż produktu TAURON Giełda zbudowanego w oparciu o ceny rynkowe wyznaczane na podstawie notowań indeksów RTT TGE. Ponadto, w celu intensyfikacji kontraktacji energii elektrycznej i gazu, utrzymano w ofercie produkt TAURON Multipakiet, który zapewniał jednoczesną kontraktację klientów w zakresie obu mediów w trakcie jednych negocjacji biznesowych. Dużym powodzeniem cieszył się produkt Wakacje od faktury, którego sprzedaż w 2018 r. w stosunku do poprzedniego wzrosła prawie czterokrotnie.
W 2018 r. obserwowany był również proces migrowania klientów segmentu masowego (klienci indywidualni oraz małe i średnie przedsiębiorstwa) z obszaru taryfowego do produktowego. Na koniec 2018 r. Grupa Kapitałowa TAURON sprzedawała energię na podstawie umów gwarantujących warunki handlowe w ustalonym okresie do 42% klientów segmentu (umowy lojalizujące), a 58% klientów kupowało energię po cenach taryfowych.
Kluczowym elementem oferty handlowej dla klientów masowych w 2018 r. były produkty łączone Elektryk oraz Serwisant oparte o funkcjonalność assistance, z których skorzystało ponad 1,2 mln klientów (wdrożono pakiety medyczne, rozszerzono funkcjonalność produktu Serwisant 24h PLUS). Ponadto w 2018 r. gama produktów kierowanych do klientów została rozszerzona o produkty specjalistyczne, np. TAURON Smart Home, którego sprzedaż w 2018 r. wyniosła 24 tys. sztuk. Produkty assistance będą stanowiły podstawę oferty także w 2019 r.