Analiza istotności zagadnień do raportu i dialog z ineresariuszami
-
102-46
Zagadnienia omawiane w raporcie zostały wybrane na drodze zakrojonych na szeroką skalę konsultacji z naszymi najważniejszymi interesariuszami. Zostały one przeprowadzone we współpracy z firmą CSR Consulting. Dialog przebiegał kilku etapowo, dzięki czemu uzyskaliśmy pełny obraz oczekiwań otoczenia – zewnętrznego i wewnętrznego – względem zawartości raportu oraz działalności organizacji.
Złożyły się na niego:
- indywidualne wywiady z ekspertami– m.in. z przedstawicielami uczelni wyższych, organizacji związanych z odpowiedzialnym biznesem oraz organizacji pozarządowych o profilu ekologicznym,
- ekspercka ankieta online – rozesłana m.in. do przedstawicieli organizacji branżowych, regulatora, organizacji pozarządowych oraz partnera społecznego,
- ankieta online– kwestionariusz, który został rozesłany drogą elektroniczną, został wypełniony przez rekordową liczbę ponad 12 tys. pracowników i klientów.
- warsztaty z menedżerami Grupy TAURON– w spotkaniu uczestniczyli menedżerowie m.in. z obszaru strategii, klienta, dystrybucji, zarządzania zasobami ludzkimi, zgodności.
Analiza istotnych tematów wskazanych przez interesariuszy
-
103-1
-
102-47
Analizie poddano 41 zagadnień podzielonych na cztery grupy tematyczne: rynek, środowisko, miejsce pracy oraz społeczeństwo. Po zestawieniu rezultatów poszczególnych etapów dialogu z otoczeniem zewnętrznym oraz perspektywą pracowników otrzymano 16 tematów istotnych do opisania w Raporcie.
Ostatecznie w tegorocznym Raporcie uwzględniliśmy 91 wskaźników GRI, w tym 38 profilowych, 8 sektorowych i 45 przypisanych do poszczególnych aspektów.
Kompleksowość oraz prawidłowość wyboru i prezentacji kwestii, które ostatecznie znalazły się w raporcie, potwierdza uzyskanie certyfikacji GRI – Materiality Matters Check.
-
102-44
Zagadnienia wybrane w procesie analizy istotności
-
102-44
-
103-1
Zagadnienia wybrane podczas analizy istotności | Obszar zrównoważonego rozwoju | |
---|---|---|
1. | Zapewnianie bezpieczeństwa energetycznego – efektywne zapewnianie dostępu do energii elektrycznej i ciepła | Rynek |
2. | Inwestycje na rzecz zwiększenia dostępu klientów do dostaw energii (inwestycje w nowe moce wytwórcze, modernizacja posiadanych aktywów i rozbudowa portfolio mocy wytwórczych w oparciu o OZE) | Rynek |
3. | Przejrzystość oferty i odpowiedzialny proces sprzedaży (dostęp do informacji na temat produktów i usług, zrozumiały język sprzedaży, czytelny rachunek/faktura, bezpieczeństwo danych klientów) | Rynek |
4. | Odpowiedzialna i etyczna współpraca z dostawcami Grupy TAURON (dostawcami surowców, partnerami biznesowymi, zleceniobiorcami itd.) | Rynek |
5. | Dostosowanie oferty do zróżnicowanych potrzeb klientów i rozwiązania dla grup wrażliwych (np.: specjalne rozwiązania dla mniej zamożnych konsumentów, osób starszych, samotnie wychowujących dzieci itd.) | Rynek |
6. | Inwestycje na rzecz zwiększenia udziału wytwarzanej energii ze źródeł odnawialnych oraz wspierające zrównoważony rozwój | Środowisko |
7. | Minimalizacja negatywnego wpływu firmy na środowisko naturalne (poprzez podejmowane inwestycje, rozwiązania oszczędzania energii, wody, ograniczenie emisji; zagospodarowanie odpadów itd.) | Środowisko |
8. | Inicjatywy badawczo-rozwojowe i innowacyjne rozwiązania na rzecz ochrony środowiska i oszczędzania energii | Środowisko |
9. | Efektywne zarządzanie zużyciem surowców wykorzystywanych w procesie produkcji | Środowisko |
10. | Warunki zatrudnienia i przyjazne miejsce pracy (przejrzysty system wynagrodzeń, jasne kryteria awansu, brak dyskryminacji, zagadnienia BGP) | Miejsce pracy |
11. | Komunikacja wewnętrzna z pracownikami | Miejsce pracy |
12. | Zarządzanie kwestiami odejść pracowników i restrukturyzacji (np. programy aktywizacji zawodowej osób, u których doszło do rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn zakładu pracy) | Miejsce pracy |
13. | Edukacja i rozwój pracowników na różnych szczeblach organizacji | Miejsce pracy |
14. | Wspieranie i rozwiązywanie problemów społecznych (np. problemów w dostępie do energii grup społecznych w trudnej sytuacji – osób biednych, starszych; edukacja społeczeństwa, itd.) | Społeczeństwo |
15. | Działania edukacyjne w zakresie funkcjonowania rynku energii elektrycznej, efektywności energetycznej oraz bezpiecznego korzystania z energii i jej infrastruktury | Społeczeństwo |
16. | Wspieranie przez Grupę TAURON lokalnych społeczności, w których działa (wsparcie lokalnych organizacji, realizacja programów społecznych, organizacja wydarzeń w regionach itd.) | Społeczeństwo |
Perspektywa firmy uwzględnia opinie zebrane zarówno od kadry menedżerskiej jak i pracowników Grupy. Nie zostały zatem wyszczególnione odrębne punkty widzenia poszczególnych spółek, gdyż Grupa traktowana jest jako całość. W jej ramach można jednak wydzielić poszczególne podobszary (wydobycie, wytwarzanie, ciepło, OZE, dystrybucja, obsługa klienta i sprzedaż), dla których zostały wybrane i zaraportowane te wskaźniki, które są najistotniejsze z punktu widzenia prowadzonej w ich ramach działalności.
Z kolei perspektywa otoczenia Grupy stanowi wypadkową opinii ekspertów, którzy wzięli udział w panelach dialogowych TAURONA, a także klientów Grupy, przedstawicieli administracji publicznej, regulatora, organizacji branżowych, pozarządowych oraz mediów.
Informacje
Przy określaniu zawartości raportu zintegrowanego wzięliśmy pod uwagę wpływ, jaki wywieramy na wszystkich naszych interesariuszy:
Niniejszy Raport został opracowany w formule zintegrowanej <IR>,spełniającej wymogi raportowania określoneprzez International Integrated Reporting Council (IIRC).
Dane finansowe zostały opracowane według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Dane pozafinansowe, które raportujemy, zostały przygotowane według wytycznych Global Reporting Index – GRI Standards (poziom podstawowy – core). Dialog z interesariuszami przeprowadziliśmy według standardu AA1000SES.
-
102-50
-
102-52
Jako że raportujemy w cyklu rocznym, prezentowane dane obejmują okres 1.01.2018 – 31.12.2018 (z wyjątkami zaznaczonymi w treści). Dane dotyczą całej Grupy Kapitałowej TAURON i są ujęte w sposób skonsolidowany.
-
102-51
-
102-48
-
102-56
-
102-45
-
102-10
-
102-49
Przy opracowywaniu raportu korzystaliśmy ze wsparcia zewnętrznych doradców, którzy czuwali nad zgodnością z wytycznymi i rzetelnością publikacji. Dodatkowo proces analizy istotności i doboru tematów w części pozafinansowej został zweryfikowany przez Global Reporting Initiative (GRI).
Zakres oraz zasięg raportu nie uległy istotnym zmianom w porównaniu z 2017 r. W stosunku do publikacji z czerwca 2018 r. w raporcie ujęto te spółki, które odpowiadają za generowanie 98% dochodów Grupy W rezultacie w raporcie uwzględniono – podobnie jak w roku ubiegłym – spółki TAURON Polska Energia, TAURON Wydobycie, TAURON Wytwarzanie, TAURON Ciepło, TAURON Ekoenergia, TAURON Dystrybucja, TAURON Dystrybucja Serwis, TAURON Dystrybucja Pomiary, TAURON Biomasa, TAURON Sprzedaż, TAURON Sprzedaż GZE, TAURON Obsługa Klienta i Kopalnia Wapienia Czatkowice. Taki zestaw spółek, ujętych również w sprawozdaniu finansowym, jest reprezentatywny dla całości obszarów biznesowych. Umożliwia to zrozumienie ich funkcjonowania, ale także wpływu wywieranego na otoczenie. W raportowanym okresie nie miały miejsca znaczące zmiany dotyczące rozmiaru, struktury, formy własności lub łańcucha wartości.
Niniejszy raport został w całości opublikowany online. Wszystkie wskaźniki GRI (w szczególności środowiskowe) zamieszczone w raporcie zostały opracowane w oparciu o obowiązujące przepisy i regulacje krajowe i europejskie. Nie dokonano w nim zmian merytorycznych w stosunku do raportu za 2017 r.
-
102-53
W przypadku jakichkolwiek pytań, sugestii, wątpliwości co do zawartości raportu zachęcamy do kontaktu z Zespołem Komunikacji TAURON Polska Energia:
Urszula Jarczyk-Wójtowicz
tel. 516 114 285
e-mail: urszula.jarczyk-wojtowicz@tauron.pl
Zapewniamy, że przeanalizujemy każdą Państwa opinię.