Pierwszy samochód elektryczny powstał ponad 180 lat temu, jednak dopiero na skutek rozwoju efektywnych metod magazynowania energii w ostatnich latach nastąpił dynamiczny ich rozwój.
Obecnie rozwój elektromobilności wpływa na poprawę jakości powietrza w miastach, obniżenie uzależnienia od importu ropy naftowej, unowocześnienie sektora energetycznego oraz rozwój innowacji. Jednak aby uzyskać powyższe cele, istotne jest podejmowanie wspólnych działań między administracją centralną, samorządami, biznesem, a także sektorem pozarządowym. Jedynie wspólne działania podejmowane przez różne podmioty wpłyną na rozwiązanie wszystkich problemów, które ograniczają rozwój elektromobilności w Polsce.
TAURON, podejmując współpracę z ING Bank Śląski, również dąży do osiągnięcia synergii, korzystając z dotychczasowych doświadczeń obu firm zarówno w obszarze budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, jak i tworzenia nowych modeli biznesowych w obszarze elektromobilności. Celem tej współpracy jest budowa infrastruktury dla elektromobilności i rozwój carsharingu samochodów elektrycznych. Kolejnym przykładem potwierdzającym skuteczność podejmowania wspólnych działań jest rozpoczęcie współpracy spółki TAURON i KGHM Polska Miedź w obszarze budowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, rozwoju usługi carsharingu oraz działań proekologicznych. W pierwszym etapie podpisanego porozumienia uruchomione zostaną stacje szybkiego ładowania w strategicznych dla KGHM oraz TAURONA lokalizacjach.
Rozwój elektromobilności niesie ze sobą konieczność dokonania odpowiednich inwestycji związanych ze wzmocnieniem oraz rozbudową sieci przesyłowych i dystrybucyjnych. Zmiany, które już teraz kształtują się na skutek coraz większej ilości samochodów elektrycznych na polskich drogach, w dłuższej perspektywie przełożą się na lepsze bilansowanie systemu, odpowiednie wykorzystanie doliny nocnej i rozpowszechnienie magazynowania energii. W Grupie TAURON elektromobilność jest elementem budowanego ekosystemu innowacji. W ramach projektów badawczo-rozwojowych i współpracy ze startupami Grupa rozwija technologie, które będą użyteczne na tworzącym się rynku elektromobilności, m.in. w zakresie magazynowania energii czy balansowania mocy w sieci ładowarek. Ponadto TAURON jest również zaangażowany w prace nad stworzeniem polskiego elektrycznego samochodu osobowego w ramach posiadanych udziałów w spółce ElectroMobility Poland. Grupa zrealizowała już także szereg projektów pilotażowych testujących rozwiązania z zakresu elektrycznej mobilności w komunikacji miejskiej i użytkowania pojazdów elektrycznych we flotach firmowych.
O skuteczności podejmowanych działań w zakresie elektromobilności świadczy fakt, że w 2018 r. TAURON otrzymał nagrodę „Lider Elektromobilności 2018” podczas szczytu klimatycznego COP24. Wyróżnienie jest wynikiem badania rynku e-mobility w Polsce przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i firmę doradczą PwC.
Zaangażowanie spółek energetycznych w rozwój elektromobilności
Nazwa | Działania w ramach elektromobilności |
---|---|
Grupa TAURON |
|
|
|
|
|
PGE Polska Grupa Energetyczna |
|
|
|
|
|
|
|
Grupa Kapitałowa Energa |
|
|
|
|
|
|
|
Grupa Kapitałowa Enea |
|
|
Przegląd kierunków rozwoju koncernów samochodowych
Marka | Teraźniejszość | Przyszłość |
---|---|---|
BMW | BMW zaprezentowało swój pierwszy model samochodu elektrycznego, czyli BMW i3, w 2013 r. od tego czasu dostarczono już ponad 100 000 samochodów elektrycznych. |
|
Volkswagen | Spółka rozpoczyna sprzedaż pierwszego elektrycznego pojazdu o nazwie ID Neo, który jest pierwszym elektrycznym pojazdem skonstruowanym od nowa (dotychczasowe modele e-Golf czy e-Up to zelektryfikowane wersje tradycyjnych, spalinowych aut). |
|
Audi | Spółka wprowadziła na rynek swój pierwszy elektryczny samochód: e-tron. |
|
Honda | Spółka zaprezentowała nowe, miejskie auto elektryczne – e-Prototype. Jest ono rozwinięciem elektrycznego pojazdu Honda Urban EV Concept, pokazanego w roku 2017. |
|
FCA | Spółka zaprezentowała prototyp najnowszego elektrycznego samochodu Fiata Centoventi, który w niedalekiej przyszłości może zastąpić Fiata Pandę. |
|
HYUNDAI | Poza standardowymi modelami samochodów elektrycznych Hyundai niedawno zaprezentował koncept nietypowego samochodu elektrycznego pn. Elevate. Jest to projekt chodzącego samochodu, poruszającego się na zautomatyzowanych nogach. |
|
TOYOTA | Koncern, który jeszcze do niedawna stawiał głównie na hybrydy, przedstawił nową ofertę obejmującą dwa nowe samochody elektryczne (C-HR i IZOA). |
|
General Motors | GM od lat prowadzi prace nad pojazdami autonomicznymi, wspólnie z Hondą od ponad 10 lat pracuje nad ogniwami paliwowymi dla samochodów, a niedawno wykazano chęć wprowadzenia na rynek nowego elektrycznego Chevroleta na bazie architektury Bolta (starszego modelu samochodu elektrycznego oferowanego przez GM). |
|
Ford | Ford na 2019 r. zapowiada kilkanaście premier, poza nową generacją Kugi, zapewnia, że każdy nowy model Forda będzie dostępny w wersji miękkiej hybrydy, hybrydy samoładującej się, hybrydy typu plug-in i docelowo także w pełni elektrycznej. |
|
Volvo | Jeszcze w 2019 r. Volvo przedstawi swoje pierwsze, seryjne, w pełni elektryczne auto XC40 |
|
Tesla | Przedsiębiorstwo motoryzacyjne przedstawiło najnowszy model elektrycznego SUVa tzw. model Y. Samochód ten jest odpowiedzią na rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów |
|