Elektromobilność

Pierwszy samochód elektryczny powstał ponad 180 lat temu, jednak dopiero na skutek rozwoju efektywnych metod magazynowania energii w ostatnich latach nastąpił dynamiczny ich rozwój.

Obecnie rozwój elektromobilności wpływa na poprawę jakości powietrza w miastach,  obniżenie uzależnienia od importu ropy naftowej, unowocześnienie sektora energetycznego oraz rozwój innowacji. Jednak aby uzyskać powyższe cele, istotne jest podejmowanie wspólnych działań między administracją centralną, samorządami, biznesem, a także sektorem pozarządowym. Jedynie wspólne działania podejmowane przez różne podmioty wpłyną na rozwiązanie wszystkich problemów, które ograniczają rozwój elektromobilności w Polsce.

TAURON, podejmując współpracę z ING Bank Śląski, również dąży do osiągnięcia synergii, korzystając z dotychczasowych doświadczeń obu firm zarówno w obszarze budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, jak i tworzenia nowych modeli biznesowych w obszarze elektromobilności. Celem tej współpracy jest budowa infrastruktury dla elektromobilności i rozwój carsharingu samochodów elektrycznych. Kolejnym przykładem potwierdzającym skuteczność podejmowania wspólnych działań jest rozpoczęcie współpracy spółki TAURON i KGHM Polska Miedź w obszarze budowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, rozwoju usługi carsharingu oraz działań proekologicznych. W pierwszym etapie podpisanego porozumienia uruchomione zostaną stacje szybkiego ładowania w strategicznych dla KGHM oraz TAURONA lokalizacjach.

Rozwój elektromobilności niesie ze sobą konieczność dokonania odpowiednich inwestycji związanych ze wzmocnieniem oraz rozbudową sieci przesyłowych i dystrybucyjnych. Zmiany, które już teraz kształtują się na skutek coraz większej ilości samochodów elektrycznych na polskich drogach, w dłuższej perspektywie przełożą się na lepsze bilansowanie systemu, odpowiednie wykorzystanie doliny nocnej i rozpowszechnienie magazynowania energii. W Grupie TAURON elektromobilność jest elementem budowanego ekosystemu innowacji.  W ramach projektów badawczo-rozwojowych i współpracy ze startupami Grupa rozwija technologie, które będą użyteczne na tworzącym się rynku elektromobilności, m.in. w zakresie magazynowania energii czy balansowania mocy w sieci ładowarek. Ponadto TAURON jest również zaangażowany w prace nad stworzeniem polskiego elektrycznego samochodu osobowego w ramach posiadanych udziałów w spółce ElectroMobility Poland. Grupa zrealizowała już także szereg projektów pilotażowych testujących rozwiązania  z zakresu elektrycznej mobilności w komunikacji miejskiej i użytkowania pojazdów elektrycznych we flotach firmowych.

O skuteczności podejmowanych działań w zakresie elektromobilności świadczy fakt, że w 2018 r. TAURON otrzymał nagrodę „Lider Elektromobilności 2018” podczas szczytu klimatycznego COP24. Wyróżnienie jest wynikiem badania rynku e-mobility w Polsce przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i firmę doradczą PwC.

Zaangażowanie spółek energetycznych w rozwój elektromobilności

Nazwa Działania w ramach elektromobilności
Grupa TAURON
  • 27 punktów ładowania samochodów elektrycznych
  • rozwijanie usług carsharingu w Katowicach
  • uruchomienie zrobotyzowanej stacji wymiany baterii autobusów elektrycznych
PGE Polska Grupa Energetyczna
  • 11 punktów ładowania samochodów elektrycznych
  • udostępnienie usługi ecarsharingu w Siedlcach (PGEmobility)
  • objęcie kontroli (poprzez dokapitalizowanie) nad spółką carsharingową 4Mobility, wynajmującą w Warszawie i Poznaniu samochody elektryczne na minuty
  • do 2022 r. PGE zamierza uruchomić nawet 1500 punktów ładowania samochodów elektrycznych
Grupa Kapitałowa Energa
  • 11 punktów ładowania samochodów elektrycznych
  • oferowanie usług dostawy, instalacji i serwisu terminali ładowania samochodów elektrycznych
  • oferowanie usług carsharingu
  • do 2022 r. Energa zamierza uruchomić nawet 100 punktów ładowania samochodów elektrycznych
Grupa Kapitałowa Enea
  • oferowanie stacji ładowania samochodów elektrycznych pod klucz
  • w 2017 r. Enea została członkiem klastra „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności” w celu konstrukcji autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, opartych na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce

Przegląd kierunków rozwoju koncernów samochodowych

Marka Teraźniejszość Przyszłość
BMW BMW zaprezentowało swój pierwszy model samochodu elektrycznego, czyli BMW i3, w 2013 r. od tego czasu dostarczono już ponad 100 000 samochodów elektrycznych.
  • grupa planuje, że do 2025 r. oferować będzie 25 modeli samochodów elektrycznych, w tym 12 w pełni elektrycznych,
  • w 2019 r. seria MINI zostanie wzbogacona o model elektryczny.
Volkswagen Spółka rozpoczyna sprzedaż pierwszego elektrycznego pojazdu o nazwie ID Neo, który jest pierwszym elektrycznym pojazdem skonstruowanym od nowa (dotychczasowe modele e-Golf czy e-Up to zelektryfikowane wersje tradycyjnych, spalinowych aut).
  • plan inwestycyjny na najbliższe 5 lat zakłada, że 30 mld euro, z 44 mld planu, zostanie przeznaczone na samochody elektryczne, pojazdy autonomiczne i nowatorskie rozwiązania,
  • do 2025 r. Grupa VW planuje sprzedawać 50 modeli w pełni elektrycznych samochodów oraz około 30 modeli hybryd plug-in.
Audi Spółka wprowadziła na rynek swój pierwszy elektryczny samochód: e-tron.
  • w 2019 r. pojawił się model e-tron sportback, a na 2020 r. planowane jest wprowadzenie modelu e-tron GT,
  • według zaprezentowanej mapy drogowej rozwoju elektromobilności spółka do 2025 r. planuje sprzedać ok. 800 000 samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, co przełoży się na dodatkowy zysk w wysokości miliarda euro.
Honda Spółka zaprezentowała nowe, miejskie auto elektryczne – e-Prototype. Jest ono rozwinięciem elektrycznego pojazdu Honda Urban EV Concept, pokazanego w roku 2017.
  • planuje się że do 2025 r. Spółka posiadać będzie 4 modele autonomiczne,
  • Spółka zakłada, że do 2030 r. – 2/3 jej pojazdów będzie elektryczna (w tym hybrydy plug-in oraz pojazdy wykorzystujące ogniwa paliwowe),
  • prowadzone są prace nad elektrycznymi skuterami z wymiennymi bateriami.
FCA Spółka zaprezentowała prototyp najnowszego elektrycznego samochodu Fiata Centoventi, który w niedalekiej przyszłości może zastąpić Fiata Pandę.
  • koncern ogłosił 5 letnie plany w kierunku rozwoju elektromobilności (łączne nakłady inwestycyjne w ramach planu sięgają 10,5 mld USD).
HYUNDAI Poza standardowymi modelami samochodów elektrycznych Hyundai niedawno zaprezentował koncept nietypowego samochodu elektrycznego pn. Elevate. Jest to projekt chodzącego samochodu, poruszającego się na zautomatyzowanych nogach.
  • spółka przewiduje silne przyśpieszenie rocznej produkcję na poziomie 500 tys. szt. samochodów elektrycznych do 2030 roku (w tym pojazdy wykorzystujące ogniwa paliwowe),
  • Hyundai buduje swoją drugą fabrykę samochodów z ogniwami paliwowymi, co pozwoli zwiększyć ich produkcję z 3 do 40 tys. sztuk rocznie przed 2022 r.
TOYOTA Koncern, który jeszcze do niedawna stawiał głównie na hybrydy, przedstawił nową ofertę obejmującą dwa nowe samochody elektryczne (C-HR i IZOA).
  • na początku 2020 r. koncern będzie oferował 10 modeli pojazdów elektrycznych (BEV), które będą początkowo sprzedawane na rynku chińskim, a następnie będą oferowane w Japonii, Stanach Zjednoczonych i w Europie,
  • sprzedaż pojazdów wykorzystujących ogniwa paliwowe znacząco wzrośnie po 2020 r. – koncern prognozuje sprzedaż na poziomie 30 000 sztuk rocznie,
  • do 2030 r. Toyota planuje sprzedaż pojazdów elektrycznych na poziomie 5,5 miliona sztuk, w tym ponad milion sztuk bezemisyjnych pojazdów użytkowych wykorzystujących ogniwa paliwowe.
General Motors GM od lat prowadzi prace nad pojazdami autonomicznymi, wspólnie z Hondą od ponad 10 lat pracuje nad ogniwami paliwowymi dla samochodów, a niedawno wykazano chęć wprowadzenia na rynek nowego elektrycznego Chevroleta na bazie architektury Bolta (starszego modelu samochodu elektrycznego oferowanego przez GM).
  • do 2023 r. koncern planuje wprowadzić na rynek 23 modele samochodów elektrycznych,
  • koncern planuje podwojenie nakładów inwestycyjnych na technologie związane z elektromobilnością i pojazdami autonomicznymi.
Ford Ford na 2019 r. zapowiada kilkanaście premier, poza nową generacją Kugi, zapewnia, że każdy nowy model Forda będzie dostępny w wersji miękkiej hybrydy, hybrydy samoładującej się, hybrydy typu plug-in i docelowo także w pełni elektrycznej.
  • firma chce znacząco zwiększyć planowane nakłady inwestycyjne na samochody elektryczne: wyda 11 mld USD do roku 2022,
  • w ofercie będzie 40 nowych modeli hybryd i w pełni elektrycznych pojazdów,
  • do 2023 firma wprowadzi 20 nowych samochodów elektrycznych BEV oraz zasilanych ogniwami paliwowymi,
  • Ford planuje do 2021 wybudować nową fabrykę, która będzie przeznaczona do produkcji i testowania pojazdów autonomicznych.
Volvo Jeszcze w 2019 r. Volvo przedstawi swoje pierwsze, seryjne, w pełni elektryczne auto XC40
  • Wszystkie produkowane modele marki mają być hybrydowe lub w pełni elektryczne,
  • do 2025 r. 50% sprzedawanych samochodów ma być elektryczna,
  • volvo zobowiązało wypuścić na rynek 1 milion samochodów elektrycznych do 2025 r.,
  • od 2019 r. każdy model ma posiadać opcję z silnikiem elektrycznym.
Tesla Przedsiębiorstwo motoryzacyjne przedstawiło najnowszy model elektrycznego SUVa tzw. model Y. Samochód ten jest odpowiedzią na rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów
  • firma przewiduje, że do końca 2019 r. tygodniowa produkcja samochodów wyniesie 10 000 sztuk (ok. 500 tys. rocznie),
  • obecnie produkcja samochodów wynosi około 7 tys. sztuk tygodniowo,
  • w 2 połowie 2019 r. Tesla uruchamia produkcję w Chinach (Shanghai),
  • wzrost produkcji i nowa lokalizacja mają oferować model 3 w przystępnej cenie – od 35 tys. USD.

Wyniki wyszukiwania: